På tal om historier




På hemvägen i dag kom jag att tänka på en fisketur för många år sedan.

Mina morfar var fiskare och han och mormor bodde på Öland.

Efter morfars bortgäng så fanns hans lilla båt kvar i hamnen.

Den användes flitigt av alla släktingar.

En dag så skulle jag och min svåger ut med båten för att pimpla torsk.

Det blåser för mycket sa mormor, ingen fara sa min svåger  jag har varit sjöman.

Vi tog med seglet och ett par åror (för små visade det sig senare) och startade motorn.

Motorn gick alltid som en klocka på utvägen men när man sa ordet hem så startade den inte för än nästa gång man skulle ut.

Nu förstår du varför vi hade segel med oss.

Men vi glömde stören som man använder för att segla med fyrkantssegel men vi hade ju de för små årorna.

När det blåser hårt så ska man segla trekantsegel men det visste vi inte.

I alla fall så fick vi ingen fisk och upptäckte att efter ordet hem så var vi tvugna att ro iland.

Det blåste hårt så vi kunde bara försöka hindra båten ifrån att driva utåt mot Gotland som vi nog skulle missa.

Hur det här slutar berättar jag i morgon.

Ha det bra.

Olaswing













Kommentarer
Postat av: MiaSwing

Otäck story. Tur att jag har facit i handen - att du lever här hos mig. Väntar med spänning på fortsättningen.

Från det ena till det andra. Intressant att det är ett ansikte i snön.

2011-01-25 @ 06:51:59
URL: http://miaswing.blogg.se/
Postat av: Hapymeanman

Ja, ett underbart litet ansikte till och med!!!!

2011-01-25 @ 08:31:31
URL: http://smafixarnas.wordpress.com
Postat av: olaswing

Det är klart att det är en bild på snömanen.

Fotot toga en mörk natt utan blixt i månskenet.

2011-01-25 @ 18:44:43
Postat av: Anonym

Hmmmm. Det låter som om den där så kallade sjömannen skulle kunna vara min pappa. Ja, ibland säger han att han varit elektriker oxå... :-) Och kan du tänka dig, han har faktiskt en liten fiskebåt... :-)

2011-01-28 @ 19:50:21
Postat av: olaswing

Hmmmm att vara eller inte vara som såret sa.

En elektriker fiskar efter spänning, så har det alltid watt.

En sjöman älskar havets volt,detta gör hans dotter stolt.

2011-01-28 @ 20:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0